RSS

Randomly,

04 Dec

Het gaat goed op school. Buiten is het slecht weer, maar dat is irrelevant voor mijn stemming. Ik voel me best prettig. Het mooiste weer is naar mijn mening in de periode vóór de herfst. Waar het ’s avonds donker en warm is. Ik heb een nieuw favoriet woord ‘Horzel’. Een horzel is een insect te vergelijken met en Bij of Wesp. Dat hele aspect spreekt me niet aan. Nee het zijn de klanken die voor mij dit woord zo mooi maken. Op dit moment lees ik Herman Brusselmans’s  ‘Mijn Haar is Lang’. Dit zal ongetwijfeld door criticasters worden omschreven ‘Een goede roman over de zoektocht naar zichzelf’.Ik kan maar niet begrijpen waarom zijn boeken als ‘De zoektocht naar zichzelf’ worden omschreven. Na 50 romans zou de beste man zichzelf immers wel gevonden moeten hebben toch ? En Herman ziet er eigenlijk ook totaal niet uit of hij zichzelf zoekt,en al vooral niet in zijn eigen literaire werk.

 
1 reactie

Geplaatst door op december 4, 2009 in Blogs, Boeken

 

Een Reactie op “Randomly,

  1. Johannes H. D. van de Weg

    juni 8, 2012 at 18:47

    Beste Cesar,

    ik ben van mening dat iedereen die zich begeeft in de kunsten altijd opzoek is naar zichzelf; direct of indirect. Wanneer men een liedje, boek, choreografie of schilderij maakt leg je een stukje van jezelf bloot voor de buiten wereld. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld een schilderij van Rembrandt Harmensz. van Rijn. In het schilderij wordt de Bijbelse persoon Mozes afgebeeld die op het punt staat om de stenen tafelen kapot te gooien uit woede omdat zijn volgelingen een ”Gouden Kalf” vereren in plaats van God. Een andere interpretatie van het schilderij leert dat Rembrandt zijn eigen woede verbeeld – verbeelden is de overtreffende van afbeelden, hetgeen wat ‘kunst’ Kunst maakt. Die woede was gericht tegen zijn collega schilders en vooral zijn oud-leerlingen van wie hij vond dat ze plaatjes maakte omdat ze niet durfde te schilderen wat ze wilde schilderen; niet opzoek waren naar zichzelf. Verder kan ik uit eigen ervaring vertellen dat je wanneer je jezelf bloot stelt in je werk dat datgene gepaard gaat met vele onzekerheden en twijfel, daardoor blijf je die zoektocht naar jezelf constant herhalen. Om mijn betoog te sluiten dit citaat van de Heer Rudolf Steiner: ”Wil je jezelf doorgronden, kijk naar alle kanten in de wereld. Wil je de wereld doorgronden, kijk in je eigen diepten.”

    Groetjes en knuffeltjes,

    Hidde

     

Geef een reactie

 
