RSS

“Vroeger Klinkt Echt Smerig”

07 Okt

“Vroeger Klinkt Echt Smerig”

Interview met een Fashionable Nederlands docente // Door Cesar Majorana

Je kent waarschijnlijk Mevr. Vriens (27) wel, en zo niet dan is dit een prima introductie:  Mevrouw Vriens is stoer. Yeah folks, mevrouw Vriens is echt heel stoer. Ze kleedt zich elke dag weer vernieuwend en leuk, maar weet een duidelijke eigen look te behouden. Kenmerken : Warm Kleurenpalet, Vintage Accessoires en oog voor detail.  Toen de schoolkrant mij dan ook vroeg wat te schrijven wist ik dus ook meteen dat mijn stukje bad-ass moest zijn. En dat is Mevrouw Vriens gelukkig ook, hieronder lees je waarom.

Hier, een telefoon… er staat muziek op. Noem iets goeds, en noem iets slechts.
Na een enkele seconde van onbegrip straalt ze opeens enorm.
-Hey De Huilende Rappers! Ik ben ooit bij ze thuis geweest. Mijn vriend kent ze, ze hebben ook zo’n Drum and Bass act
Noisia!
-ja inderdaad, uit Groningen!

-Dit ken ik ook wel ‘Hot Chip’ heb er alleen nog niet echt naar geluisterd, wat maken zo ook alweer.
Electropop muziek, luister maar!
Gretig pakt ze de Sennheiser headphones en de komende minuten luistert ze vrolijk naar liedjes van Electro-pop act Hot Chip, bij het nummer ‘Take It In’ krult haar bovenlip, ze vindt dit goed.

We kijken verder, ze noemt Daft Punk “ook wel leuk” en verteld dat ze een hekel heeft aan Gorillaz “Vind ik echt niks aan” Gelijk heeft ze! Het laatste album zorgde enkel voor een kleine hype en valse voorspelling van de ‘kenners’.

“Ik laat me liever iets moois aansmeren door een verkoopster”

Op naar de hoofdvraag : WAYT ? -What Are You Wearing Today (Wat draag je vandaag) ?
-“Nou dit jurkje, met de streepjes komt van de bijenkorf”
Drie Doldwaze dagen… ?
-“Nee daar ga ik niet heen, teveel geweld. Ik laat me liever met rust iets aansmeren door een verkoopster”
Begrijpelijk, het is pure waanzin rond deze tijd daar.
-“Inderdaad. Nou dit vestje heb ik eigenlijk besteld op Bonaparte.com, en de schoenen komen uit een vintage winkeltje!”
Thrift en dus ook Vintage -stores zijn voor velen echt een fashion hotspot, dat geldt voor u ook ?
“Ik haal wel erg graag mijn spullen in Vintage winkeltjes. Daar zijn veel leuke dingen, maar het idee dat er maar één exemplaar van iets te koop is ook erg speciaal. En het is een mooi gebaar: ik doe liever niet mee aan consumentisme.”
Beschrijf uw eigen stijl eens
-“Een tikkeltje eigenwijs, ja denk het wel. Is dat een goede ? “
Ja hoor die telt. Wat is uw duurste kledingstuk ?
– “Ik heb ooit eens een mosterd gele wollen Levi’s trui gehaald. Die heb ik één keer gewassen, je raadt het al haha!

Noem nog eens een ‘hype’ waar u aan mee heeft gedaan ?
-“Nou van die Circle Scarfs, die waren een tijd lang erg in en toen heb ik ze ook gehaald”
Noem nu eens een hype waar u spijt van heeft!
na lang denken schiet haar iets te binnen, overduidelijk.
-“Ik heb ooit een keer enorm mijn haar verpest! Dat was toen die bob-lijn kapsels echt in waren. Mijn vriend noemde mij ‘verknipte poedel’ haha!”

Waar haalt u uw fashion ideeën vandaan, wat inspireert u ?
-“Dries van Nooten!”
Hey! Heeft u die laatste show gezien ? Daar keek ik gister nog naar… explosieve kleuren!
-“Ja maar er zaten ik veel dingen bij die echt mwah zijn hoor… net niet zo’ .”
-“Vroeger keek ik veel naar magazines… Vroeger klinkt echt smerig”
Als er één citaat volledig uit zijn context wordt getrokken voor een strakke titel wordt het deze wel HAHA!.
Mevr. Vriens keek mij lachend maar vol ongeloof aan. Kijk eens naar die fanatieke titel !

“Je ziet over heel de wereld steeds meer hetzelfde, dat is best gek eigenlijk”

Over inspiratie gesproken : Wat vind u van Elite sites zoals LookBook(.nu) ?
-“Verslavend! Maar wat me opvalt… Je ziet over heel de wereld steeds meer hetzelfde, dat is best gek eigenlijk”
Misschien wel door sites als deze zijn vele ongeschreven Fashion regels toch opgeschreven, welke overtreed u standaard, en welke leeft u netjes na ?
-“Nee jôh… regels boeien mij niet. Ik draag vooral wat ik echt zelf leuk vind. Maar witte sokken zijn wel bah, dat is gewoon ‘not done’. “

Wat vindt u van de grote stroming ironische kleding ? Denk hierbij aan wolfshirts, Zeeman onderbroeken en oude bandshirts.
-“Wolfshirts ? Die met die drie hoofden en dan een maan erbij enzo toch ? Ik heb er wel eens eentje gezocht voor mijn vriend, maar nooit echt gevonden. Ik vind het wel een mooi fenomeen, je maakt een statement zonder je verbaal te uiten… Dat valt op omdat mensen vaak als eerst naar je kleding zullen kijken.
Naar welk kleding stuk kijkt u zelf het eerst bij anderen ?

-“Schoenen.. schoenen dat is nou eenmaal iets aparts”

 

De verwarming in uw huis is kapot en het wordt enorm koud, wat doet u aan ?
-“Ik heb eigenlijk geen verwarming thuis, wij hebben een radiator ding. Maar daarmee heb je het vaak in de winter nog best koud. Dan trek ik mijn warme Noorse wollen trui aan, met van die haakjes… en moonboots! zo heten die dingen toch ?!”
Als u een winkel begint, hoe noemt u hem dan ?
“Ik las laatst een boek en daar in begon een meisje haar eigen hoedenzaak ‘De Hoofdzaak’. Zo’n naam lijkt mij ook interessant iets als  ‘De Noodzaak’ “
Wat kan ik kopen in ‘De Noodzaak’ ?
-“Ik ga vooral proberen met zoveel mogelijk jonge ontwerpers te werken maar ook grote merken binnen te halen, en natuurlijk veel vintage verkopen. In mijn winkel haal je je nette pak, of een leuk jurkje voor het feest zaterdag. “

Wat was uw laatste aankoop ?
-“Dit jurkje!”
Wat wordt uw eerst volgende aankoop ?

-“Ik heb nog een winterjas nodig”
Wat voor ?
-“Haha! houtje-touwtjes jas”
Kijkend naar mijn zwarte peacoat….
-“Waarschijnlijk wel een mantel”

 

” Ik zou hele slechte pretentieuze kunst maken”

Wie vindt uw zelf eigenlijk heel erg fashionable ?
In de ogen van Mevrouw V.Vriens zag je oprechte aarzeling, na lang nadenken vertel ik haar dat het ook een beroemdheid mag zijn.
Maar als u Lady Gaga zegt verscheur ik mijn vragenblad!
-“Lady Gaga zeker niet. Het is eigenlijk best grappig… iedereen trapt erin -dat hele image enzo-  fantastisch toch ?!
Uiteindelijk weet ze wel iemand uit haar naaste omgeving: een vriendin uit Rotterdam.
Vriendin uit Rotterdam ?
– “Ja mijn vriendin uit Rotterdam is ook kunstenares enzo”
Had u dat zelf ook niet veel liever gedaan ? Kunstenares ?
-“Ik zou hele slechte pretentieuze kunst maken, ik ben helemaal niet zo creatief
Haha een soort van Lady Gaga eigenlijk ?
-“Ha! Ik word de nieuwe Lady Gaga!”

 

Door Cesar Majorana.



 
4 reacties

Geplaatst door op oktober 7, 2010 in Blogs, Cultuur, Fashion

 

4 Reacties op ““Vroeger Klinkt Echt Smerig”

  1. lotte

    oktober 7, 2010 at 18:20

    je bent echt geniaal cesar

     
  2. frank

    oktober 10, 2010 at 17:32

    Tsja, leuk interview met de op 1 na meest fashionable docent NL van Titus.

     
  3. Abdi

    november 2, 2010 at 21:05

    Cesar owns!

    wie heef er meer fashion dan Vriens??@ fraNK

    & heb je der haar gezien? tis een risico dat ze kort heeft uitgeprobeerd, maar haar staat het gewoon goed! #nocrush

    egt nog een x Cesar OWNS!

    Peeeece

     

Geef een reactie

 
