RSS

De jaarlijstjes: Muziek in 2010

06 Dec

Niks chronologisch of wat dan ook. Dit is enkel wat ik dit jaar goed vond en alles met een leuk inleidend praatje en een videoclip. Het jaar waarin de youtube comments met een hoge rating bovenaan kwamen te staan, van mijn dokter mag ik ze niet meer lezen: ‘iets met bloeddruk’ of zo. 2010 was een goed jaar… dat zeker!

Volgens een vriend van mij is Com Truise ‘Artist of the year’ dat zegt hij zoveel dat ik het inmiddels wel ben gaan geloven en niet meer op de linkjes klik die hij stuurt, als ik dat dan alsnog doe is het altijd weer feest… Artist of the year dan maar: Com Truise

Crystal Castles, nee echt… Crystal Castles (II) motherfucker! How long can they keep up the formula?

Het jaar waarin elk blad//magazine//blog aandacht had van hiphop en kanye. Boeit me eigenlijk niet eens veel; dit vind ik leuk.

Aangezien we op tv waarschijnlijk verkracht worden met dat nieuwe jeugd album ‘De Lachende Derde’ kun je als viezerik nog even genieten van het album van Faberyayo & Vic Crezée (lil vic  -red.)

Insiders zeggen dat het erg gewoon is voor kinderen in Los Angeles om te rappen over moord, verkrachting en drugs. Dat dacht de moeder van Earl in ieder geval niet: dezelfde insiders roepen ook dat Earl (16) op een bootcamp voor kinderen zit sinds zijn moeder zijn muziek hoorde. Een van de beste clips dit jaar van een aantal gekke gasten
FREE EARL!

2010 waar in chillwave lamestream werd, zijn hoogtepunt bereikte en vervolgens langzaam vervangen werd. Het hoogte punt was voor mij Toro y Moi. Ik heb de hele zomer op de chillwave ge-‘ride’ met ‘Causers of This’ Toro y Moi is liefde.

This is Happening was geen grower, wel flink ‘catchy as fuck’ James Murphy is een huisbaas, en ik heb in 2010 veel gehydrateerd met dit nummer.

Het was de eerste week in  januari, het was koud en ik stond buiten met een smerige hipster knul die [volgens zijn docente] vaak afwezig is door ‘Overmatig Cannabis gebruik’. Ik vertelde hem hoe ik ervoor had gezorgd dat Vampy Weeks leakte terwijl ik hem ‘Horchata’ liet horen. De vorige avond belde een andere vriend van mij dat er iets mis is gegaan met zijn pre-order van Contra. Hij had het album dus erg vroeg gekregen en had het gewoon nu al thuis liggen. Hij wist alleen niet hoe hij het geheel moest rippen. Nadat ik hem had uitgelegd hoe alles moest was daar de leak van Contra in 320 kbp/s. Dat heeft geen scenerlsgroup ons nagedaan tot na de officieele release.

Toen ik dit kreeg werd mij beloofd dat het al een van de betere dingen uit 2010 zou zijn. Het Los Campesinos! album was eigenlijk niet eens zó goed, maar toen ergens in mei(?) de All That Well Ends EP uitkwam was ik geheel verkocht.

Verdomme wat was ik teleurgesteld toen ik dit album in een platenwinkel wou kopen en na lang googlen de verkoper mij vertelde dat het een release was die enkel als online mp3tjes beschikbaar was. Terwijl de muziek industrie nog lang probeert winst te maken online gaat het aan alle kanten fout. This blogpost contains Goat Bondage material from Vevo and is unavailable in your country.

Ik vertrouw de anonieme held op ‘Carpoolparty‘ altijd, het verhaal gaat dat hij ergens op straat met een basketbal en koeientoeter muziek maakt… daar geloof ik dan weer niks van. Zijn tegeltjes motto blijft  ‘Verzamel zomerhits voor hergebruik’

Ik noemde Ariel Pink’s Haunted Graffiti de grootte belofte voor 2010, toen werden daar 2 jongens erg boos om. Ik hoop dat ze inmiddels afgekoeld zijn, zo niet kunnen ze vast nog even rustig worden met dit liedje.

Zelfs mijn nederlands docente moest eraan toegeven: Hot Chip is feelgood muziek.

Ik riep eerst altijd maar dat Beach House echt lente was. Deze winter kwam ik erachter dat beach house ‘echt 2010’ is. Een release waar ik erg blij mee ben.

Ik heb Halcyon Digest altijd ‘De nieuwe deerhunter’ genoemd. Het is eigenlijk Deerhunter 2.0, het hoogtepunt. Het album was verdrietig en traag, dat betekend niet dat het slecht was; het was verdomme fantastisch.

The Arcade Fire bracht ‘The Suburbs’ uit en ik heb het html5 spektakel gezien van hun nieuwe videoclip. Als we volgend jaar praten over muziek in 2010 dan gebruiken we The Suburbs als aanwijsvoorbeeld. ARCADE FIRE DELIVERED!

Mijn 2010 liefde, Twin Shadow! Een album.. weetjewat, luister het eens! Het is dansbaar, liefdevol, en verdrietig. Ik ben al dagen bezig met het verzinnen van zo’n ‘the xx people that disliked this don’t ….’ grap zodat die bovenaan komt te staan in de comments… maar ik vraag me dan af wie dit disliked dit nou weer?
The 27 people who disliked this don’t like Twin Shadow.. we should get over it.

Dit jaar worden mensen boos op degene die The Black Keys niet in zijn jaarlijstje heeft, dat zal ook zo zijn met ‘Tame Impala’ … het verschil? Ik vond The Black Keys wel écht tof.

Beat Connection maakt nog steeds chillwave en kreeg dit jaar eindelijk een platencontract, dat belooft een debut met leuke liedjes in 2011. Een 2010 momentje: om 8 uur Scheveningen de zonsondergang meemaken terwijl je dit hoort. Toen ik daarvan een foto maakte heb ik Beat Connection vast gelegd.

Jónsi is de ijslandse Sigur Rós homo met gekke kostuums. Ik heb genoten van Jónsi heel het jaar door, en heb het spektakel live mogen mee-maken. Jónsi is een toppertje en daar hoort een ascii hartje bij: <3

Het jaar waarin witch house niet werd wat ik ervan verwacht had. Met verdriet kijk ik terug op een stapel cdtjes met driehoekjes en andere occulte tekens. Wat een onzin bleek dat te zijn…

Als je deze post heb gelezen wil ik je de beste videoclip laten zien van 2010. Ik heb over 9000 times wow geroepen naar een scherm -ziet er debiel uit trouwens- dit jaar. Het kwam maar een keer voor dat die wow zó onbeschrijflijk was dat ik het scherm uitdrukte. Het nummer is ook nog best te doen. Dit was de eerste keer dat ik een visueel orgasme kreeg… mijn visuele-maagdelijkheid is gone.

update: al een fuckload aan videoclips die ik niet mag posten, ter compensatie hier wat meer 2010 muziek zonder beschrijving.

CESAR//2010

 
3 reacties

Geplaatst door op december 6, 2010 in Muziek

 

3 Reacties op “De jaarlijstjes: Muziek in 2010

  1. Bor

    december 7, 2010 at 15:18

    Sowieso al -1 omdat Want Want er niet in staat. Failsar.

    Verder staan er wel vette dingen in, maar maak je er even een Spotify playlist van? Dan ga ik luisteren :)

     
  2. Max Majorana

    december 7, 2010 at 20:18

    damn, erg hipster-verantwoord dit. chillwave is toch niets voor mij. die videoclip is wel erg tof. ariel pink, geloof het of niet, is live niks aan. en darwin deez heeft op een handjevol singles toch weinig om het lijf.

     

Geef een reactie

 
